ظرفیت زیمبابوه ای ها در دیاسپورا

از لحاظ تاریخی، زیمبابوه کشوری بوده است که مدت ها مقصدی برای مهاجرت بوده است که با امواج بزرگ مهاجرت از آفریقا و اروپا به رهبری بریتانیا و همچنین سایر اقلیت‌ها به ویژه از هند و بریتانیا روبرو بوده است. اما از اواسط دهه 1960 میلادی دیاسپورا منشأ خود را در چندین موج مهاجرت آغاز می کند

مقدمه:

تعیین ارقام دقیق برای دیاسپورای هر کشور کاری دشوار است و زیمبابوه نیز از این امر مستثنی نیست. جمعیت دیاسپورا بسیار متنوع است و متشکل از مردم شونا، اندبله، سفیدپوستان زیمبابوه و نژادهای مختلط است. از لحاظ تاریخی، زیمبابوه کشوری بوده است که مدت ها مقصدی برای مهاجرت بوده است که با امواج بزرگ مهاجرت از آفریقا و اروپا به رهبری بریتانیا و همچنین سایر اقلیت‌ها به ویژه از هند و بریتانیا روبرو بوده است. اما از اواسط دهه 1960 میلادی دیاسپورا منشأ خود را در چندین موج مهاجرت آغاز می کند. مهاجرتی که پس از اعلان استقلال یکجانبه در رودزیا در سال 1965 شروع شد و به طور قابل توجهی با شروع بحران اجتماعی- سیاسی در سال 2000 ادامه یافت. از سال 2000 تاکنون شاهد رشد بی‌سابقه‌ای در تعداد زیمبابوه‌هایی بوده‌اند که کشور را ترک کرده‌اند، که عمدتاً واکنشی به وخامت اوضاع سیاسی و اقتصادی در داخل است. نرخ بالای تورم، بیکاری، دستمزد پایین، خشکسالی و بی ثباتی سیاسی مهترین دلایلی است که به مهاجرت مردم زیمبابوه کمک کرده است.

زیمبابوه ای ‌های ثروتمندتر معمولاً مسیر آسان‌تری برای رسیدن به بریتانیا دارند، بسیاری از آنها دارای پیوندهای خانوادگی یا اجدادی با این کشور هستند، در حالی که دیگران می‌توانند به عنوان متخصصان، سرمایه‌گذاران یا دانشجویان ماهر وارد این کشور شوند. قبل از نوامبر 2002، زیمبابوه‌ها می‌توانستند بدون ویزا به بریتانیا سفر کنند و این امر دسترسی آسانی به این کشور برای آنها فراهم می‌کرد. از زمانی که دولت بریتانیا الزامی را برای زیمبابوه ای ها برای درخواست ویزا برای سفر به بریتانیا معرفی کرد، تعداد افرادی که می‌توانند کشورهای دیگری مانند استرالیا و کانادا را به عنوان مقاصد جذاب انتخاب کنند، افزایش یافت. طبق آمار و ارقام دیاسپورای زیمبابوه دارای نرخ باسوادی 95 درصد و جمعیت بزرگسال بسیار ماهر است که مهاجران این کشور را به مهاجران جذاب برای سایر کشورها تبدیل کرده است.

الف: تعداد دیاسپورا و پراکندگی:

جمعیت زیمبابوه‌ای که در دیاسپورا زندگی می‌کنند بین 4 تا 5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. به عبارت دیگر، حدود 25  درصد از جمعیت زیمبابوه در دیاسپورا هستند.

مهاجران زیمبابوه عمدتاً در آفریقای جنوبی، بریتانیا، کانادا، استرالیا و ایالات متحده هستند. آلمان، نیوزلند و امارات متحده عربی و سایر کشورهای جهان نیز مهاجران زیمبابوه را در خود جای داده اند. کشورهای سادک مانند بوتسوانا، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا و زامبیا نیز سهم قابل توجهی از زیمبابوه‌ای ها دارند که به این کشورها مهاجرت کرده‌اند. آفریقای جنوبی در حال حاضر بزرگترین کشور مقصد برای مهاجرت داوطلبانه و غیرارادی از زیمبابوه است. اما بر اساس تحقیقات، بریتانیا مهاجران تحصیل کرده و ماهر بیشتری را از زیمبابوه جذب کرده است. بر اساس گزارش دفتر آمار ملی بریتانیا، در سال 2021، 122000 نفر متولد زیمبابوه در بریتانیا زندگی می‌کردند که زیمبابوه‌ را بیست و دومین گروه بزرگ مهاجران خارجی در این کشور تبدیل کرده است.

در سال های اخیر زیمبابوه یکی از کشورهایی است که مهاجران آن در رتبه بندی، در بین پنج ویزای مهارتی صادره توسط انگلستان قرار دارد. فقط بین سال‌های 2020 تا 2022 صدور ویزا برای مهاجران زیمبابوه ای 424 درصد افزایش داشته است که بیشترین نرخ رشد را در بین تمام کشورها داشته است.

مهمترین ویژگی همه این آمارهای تکان دهنده این است که 70 تا 75 درصد از کل زیمبابوه ای های ماهر و حرفه ای، به ویژه پزشکان، پرستاران، معلمان، مهندسان، وکلا، کارشناسان مالی و مدیریتی، اساتید دانشگاه، در دیاسپورا هستند. ناگفته نماند که در این بین تعداد زیادی از کارگران ماهر و غیر ماهر برای کشورهای پذیرنده مورد نیاز و ضروری شده اند. در ادامه به جمعیت دیاسپورا زیمبابوه در برخی از کشورها اشاره می شود.

  1. استرالیا

زیمبابوه ای ها جامعه قابل توجهی را در استرالیا تشکیل می دهند و تعداد آنها تا سال 2018 به بیش از 34787 تولد رسیده است. با احتساب اعضای متولد استرالیا و خارجی، دولت تخمین می زند که حداقل 60000 نفر به طور مساوی بین زیمبابوه ای های سیاه و سفید تقسیم شده اند. حدود 78 درصد از مهاجران زیمبابوه در استرالیا دارای مدرک تحصیلی عالی هستند که آنها را به یکی از بهترین گروه های تحصیل کرده در استرالیا تبدیل می کند.

  1. بوتسوانا

تخمین زده می شود که تا سال 2009 بین 40000 تا 100000 زیمبابوه ای در بوتسوانا وجود داشته باشد. زیمبابوه ای ها بیشترین ملیت را در میان کارگران خارجی ثبت شده در بوتسوانا دارند. بیش از نیمی از کارگران مهاجر زیمبابوه در مشاغل کشاورزی و معدن مشغول به کار هستند، در حالی که دیگران در ساخت و ساز، املاک، مالی، خرده فروشی، آموزش، بهداشت و تولید کار می کنند. در نتیجه، تعداد نامتناسبی از زیمبابوه‌ای ها بخشی از کارگران ماهر بوتسوانا را تشکیل می‌دهند که اقتصاد این کشور را تقویت می‌کنند.

  1. کانادا

طبق سرشماری سال 2016، 30035 کانادایی با پیشینه زیمبابوه ای وجود داشته است که 15650 نفر از آنها در زیمبابوه به دنیا آمدند. کانادا در اوایل سال 1965 به مقصد مهمی برای زیمبابوه ای ‌ها تبدیل شد، اما به ویژه از سال 2000 به این سو افزایش یافت. از آنجایی که مهاجران زیمبابوه ای انگلیسی‌زبان و نسبتاً تحصیل کرده بودند، به راحتی با جامعه کانادا سازگار شده‌اند.

  1. ایرلند

در جمهوری ایرلند ، تقریباً 5348 زیمبابوه ای، سومین کشور آفریقایی پس از نیجریه و آفریقای جنوبی بودند. اقلیتی از این افراد ممکن است از طریق نسب خانوادگی با ایرلند پیوند داشته باشند. تقریباً 310 نفر بین سرشماری‌های سال‌های 2011 و 2016 تابعیت ایرلندی را به دست آوردند. به دلیل نزدیکی و روابط تاریخی، جابجایی بسیار زیادی بین افراد ساکن در ایرلند و ساکنان بریتانیا وجود دارد.

  1. آفریقای جنوبی

تخمین زده می شود تا سال 2018 بین دو تا سه میلیون زیمبابوه ای در آفریقای جنوبی وجود داشته باشد. مهاجرت بین دو کشور یکی از ویژگی‌های قرن بیستم بوده است، به‌طور سنتی که اکثراً سفیدپوستان آفریقای جنوبی به شمال و کارگران سیاه‌پوست زیمبابوه به طور موقت به جنوب می‌روند. با شروع دهه 1980، موج به نفع آفریقای جنوبی و با مهاجرت در مقیاس وسیع از سال 2000 شروع شد. از قضا، مهاجر زیمبابوه در بین تمام مهاجران خارجی اصلی در این کشور شبیه ترین مهاجران بومی آفریقای جنوبی است و به دلیل شباهت در محیط، فرهنگ، سبک زندگی، زبان و سطح تحصیلات نسبتاً بالاتر آنها به راحتی با محل زندگی جدید خود سازگار می شوند. . در واقع، اکثر مهاجرانی که قبل از بحران اقتصادی زیمبابوه در دهه 2000 وارد شدند، اغلب به راحتی در جامعه آفریقای جنوبی جذب می شدند.

با این حال، زیمبابوه‌ای‌ها هنوز در آفریقای جنوبی با چالش‌های مهمی روبرو هستند و طبقه کارگر و مهاجران فقیرتر به طور نامتناسبی از تبعیض و خشونت بیگانه‌هراسی رنج می‌برند. در واقع، آسیب‌پذیرترین مهاجران از استثمار دستمزدی و خشونت ضد مهاجر رنج می‌برند و زنان مهاجر با خطر تجاوز جنسی و استثمار جنسی بیشتر مواجه هستند. در نتیجه، بسیاری از زیمباوه‌ای‌ها در آفریقای جنوبی به شدت ناامید شده‌اند و از برخورد ضعیف دولت‌ها با جنایت و بیگانه‌هراسی و همچنین بی‌تفاوتی آن نسبت به وضعیت اسفبار زیمبابوه و زیمبابوه ناامید شده‌اند. اکثر کارگران تحصیلکرده که توانایی مالی دارند، اکنون معتقدند که بهتر است مهاجرت کنند به کشورهای دیگر مانند انگلستان؛ استرالیا؛ کانادا؛ نیوزلند و ایرلند، که فرصت‌های اقتصادی بیشتر، تبعیض و جرم کمتری نسبت به آفریقای جنوبی دارند. با وجود این، تعداد زیادی از دانشگاهیان، دانشجویان، ورزشکاران، روزنامه نگاران، هنرمندان و متخصصان در جامعه زیمبابوه در آفریقای جنوبی برجسته هستند.

  1. انگلستان

بریتانیایی‌های زیمبابوه، مردمی بریتانیایی زیمبابوه‌ای تبار هستند. تقریباً 500000 انگلیسی با اصل یا تبار زیمبابوه وجود دارد. بیشتر آنها در لندن بزرگ و جنوب شرقی انگلستان زندگی می کنند . لندن دارای بیشترین جمعیت از مردم زیمبابوه تبار در بریتانیا است. سایر مناطق قابل توجه با زیمبابوه عبارتند از برکشایر و بدفوردشایر، کمبریج شایر، میلتون کینز و بیرمنگام .

مهاجران زیمبابوه ای و فرزندانشان به دلیل روابط طولانی بین دو کشور، سیستم های آموزشی کاملاً یکسان  و سطوح بالای آموزش و تسلط به زبان انگلیسی در مقایسه با اکثر مهاجران به بریتانیا، تمایل دارند به سرعت با جامعه بریتانیا سازگار شوند. علاوه بر این، بسیاری از زیمباوه‌ای‌ها پیوندهای خانوادگی یا اجدادی با بریتانیا دارند یا در آنجا تحصیل کرده‌اند و زمانی را در آنجا گذرانده‌اند، و این امر باعث می‌شود که اقامت در بریتانیا آسان‌تر از سایر مهاجران باشد. در واقع، بسیاری از متخصصان، به ویژه آنهایی که در زمینه پزشکی بودند، مستقیماً توسط کارفرمایان بریتانیایی در بریتانیا به کار گرفته شدند، که از دهه 1990 شروع شد.

  1. ایالات متحده

نظرسنجی جامعه آمریکایی در سال 2017 جمعیت زیمبابوه ای های مقیم آمریکا را 30000 نفر تخمین زد، رقمی که به طور قابل توجهی نسبت به یک دهه قبل افزایش یافته است. ارقام متناقض مختلفی در مورد تعداد دقیق زیمبابوه ای ها در ایالات متحده وجود دارد. شرکت رند در سال 2000 تخمین زد که 100000 تنها در ایالت نیویورک وجود دارد. در مقابل، تخمینی در سال 2008 از سوی انجمن زیمبابوه‌های مستقر در خارج از کشور، جمعیت زیمبابوه‌ای در کل ایالات متحده را تنها 45000 نفر اعلام کرد. آنها فقط بخش کوچکی از دیاسپورای زیمبابوه را در مقایسه با جوامع بزرگتر در آفریقای جنوبی و بریتانیا تشکیل می دهند.

تاریخ مهاجرت زیمبابوه به ایالات متحده بسیار جدید است. قبل از سال 1980، تعداد معدودی از زیمبابوه‌ای ها که کشور را ترک کردند به سایر کشورهای انگلستان یا آفریقای جنوبی مهاجرت کردند. ظهور مشکلات جدی اقتصادی و سیاسی که در دهه 1990 شروع شد، منجر به موج قابل توجهی از مهاجرت شد که شامل تعداد زیادی از متخصصان تحصیلکرده، به ویژه در زمینه پزشکی و دانشجویانی بود که شروع به جستجوی ایالات متحده به عنوان یک مقصد جایگزین کردند.

اکثر زیمبابوه ای ها به دلیل استفاده از زبان انگلیسی، سبک زندگی جهانی و جامعه چند فرهنگی، سازگاری با زندگی در شهرهای بزرگ ایالات متحده را نسبتاً آسان می دانند. علاوه بر این، ارزش بالایی که به آموزش عالی داده می شود، بسیاری از دانشجویان زیمبابوه را به مهاجرت به ایالات متحده برای ادامه تحصیلات دانشگاهی در آنجا سوق داده است. بیشتر زیمبابوه ای ها در شهر نیویورک، واشنگتن دی سی، کالیفرنیای جنوبی و تگزاس مستقر شده اند.

  1. سایر کشورها

اخیراً، طبقه کوچک اما تحصیل کرده زیمبابوه ای، به ویژه آنهایی که در امر تجارت بین الملل فعال هستند، مهاجرت به مکان های دیگری مانند سنگاپور، هنگ کنگ، دبی و تا حدی ژاپن و مالزی را در پیش گرفته اند.

ب: حواله ها و تراکنش های مالی

بسیاری از مردم زیمبابوه تبار در بخش ها و زمینه های مختلف، به ویژه در بریتانیای کبیر، بسیار موفق بوده اند. دولت زیمبابوه سعی کرده است از این امر به نفع خود استفاده کند و شبکه حواله هوملینک (Homelink) را راه اندازی کند و تلاش کند سرمایه گذاری توسط کارآفرینان غیر مقیم را تشویق کند. با این حال، مخالفت شدید دولت های غربی با دولت برآمده از حزب ZANU-PF سبب شد برخی از دیاسپورا این پلتفرم (هوملینک) را محکوم کنند و با شکست مواجه شد. زیرا زیمبابوه‌ای های در خارج از کشور از کانال‌های غیررسمی برای ارسال پول به اعضای خانواده در داخل کشور یا سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند املاک یا بازار سهام استفاده می‌کردند.

دیاسپورای زیمبابوه همواره از ظرفیت خود برای ایجاد شبکه های قوی برای کمک به اعضای خود استفاده کرده است. این به توسعه شبکه‌های مولد و سودآور در آفریقای جنوبی و اکثر کشورهای بزرگ انگلیسی زبان کمک کرد. آنهایی که در آفریقای جنوبی به ویژه در افزایش تجارت بین دو کشور موفق بوده اند، شرکت های صادرات و واردات حیاتی راه اندازی کرده اند که کالاهای حیاتی زیمبابوه را که دیگر در داخل تولید نمی شود، فراهم می کنند. مهاجران زیمبابوه نقش مهمی در کمک به زیمبابوه و مردم آن از طریق حمایت مالی، بازدیدهای خانوادگی و مسافرتی، تجارت و  هر گونه بهبودی در اقتصاد زیمبابوه ایفا می کنند. تقریباً می توان گفت که دولت زیمبابوه با این تحریم ها با جمعیت دیاسپورا تاکنون دوام آورده است.

بر اساس آمارها در سال 2022 زیمبابوه ای های خارج از کشور 1.66 میلیارد دلار آمریکا به خانه فرستادند که 16 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی زیمبابوه، کل تراکنش های بین المللی بالغ بر 2.80 میلیارد دلار آمریکا بوده است. این رقم شامل پولی است که از طریق آژانس های کمک کننده دریافت می شود. از این مبلغ، دیاسپورای زیمبابوه 1.66 میلیارد دلار آمریکا به وطن ارسال کرده است. در سال 2021 این رقم  1.43 میلیارد دلار آمریکا بوده است. حواله های دیاسپورا 16 درصد از ارز خارجی وارد شده به زیمبابوه را تشکیل می دهد. از کل حواله های دیاسپورا، 40 درصد از آفریقای جنوبی و پس از آن 25 درصد از انگلستان می آید.

در ژوئن سال گذشته، World Remit(یک پلت فرم حواله پول) اعلام کرد که بین ژانویه تا می 170 میلیون پوند به زیمبابوه منتقل کرده است. این امر زیمبابوه را در میان سه بازار برتر WorldRemit در آفریقا قرار داد که همتراز با کنیا در رتبه دوم، پس از نیجریه قرار دارد. بر اساس آمار های رسمی، هدف اصلی این حواله ها عمدتاً پرداختن به مسائل بهداشتی و مراقبتی (19.23%)، هزینه های مدرسه و حمایت های مربوط به آموزش (19.23٪)، مراسم تشییع جنازه (15.38٪) و غذا و پوشاک 15.38 درصد بوده است.

پ: کمک های دولت به دیاسپورا

دولت زیمبابوه برای نقش حیاتی دیاسپورای زیمبابوه در توسعه اقتصادی کشور ارزش قائل است. وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل موظف است با ایجاد محیطی مناسب برای ادغام مؤثر زیمبابوه ای های مقیم خارج، ظرفیت آنها را در دستور کار توسعه ملی قرار دهد. یک واحد دیاسپورا در داخل این وزارتخانه ایجاد شده است و وظیفه آن افزایش ظرفیت دولت زیمبابوه برای هماهنگی امور دیاسپورا و بسیج ظرفیت های دیاسپورای زیمبابوه است.

اهداف اصلی این اقدام به شرح ذیل است:

  1. ایجاد اعتماد و اطمینان بین دولت و جوامع دیاسپورای زیمبابوه با هدف توسعه یک رابطه سودمند متقابل
  2. تأکید بر کمک های دیاسپورا به اقتصاد زیمبابوه از طریق سرمایه گذاری، وجوه ارسالی، حمایت های بشردوستانه و اجتماعی
  3. اطمینان دادن به دیاسپورا از تعهد دولت برای افزایش حفاظت از منافع آنها
  4. تسهیل گفتگو و تبادل اطلاعات بین دولت ها و دیاسپورا
  5. شناسایی راه‌های مشارکت دیاسپورا در توسعه اقتصادی و اجتماعی زیمبابوه
  6. بسیج دیاسپورا برای تکمیل تلاش های دولت در ارائه پروژه های توسعه اجتماعی
  7. استفاده از منابع دیاسپورا و تشویق به استفاده از کانال های رسمی برای ارسال حواله و همچنین تشویق آنها به انجام پروژه های سرمایه گذاری، تجارت و گردشگری در زیمبابوه
  8. تسهیل صادرات محصولات با ارزش افزوده با استفاده از جوامع دیاسپورا به عنوان مجرای بازارهای خارجی
  9. ایجاد بستری برای انتقال مهارت ها و دانش، با استفاده از اهرم حضور جوامع دیاسپورا در بازارهای کلیدی

پیش‌بینی می‌شود این ابتکارات مشارکت مؤثر و افزایش یافته دیاسپورا را در رشد و توسعه بین‌بخشی کشور تسریع کند. بانک مرکزی زیمبابوه یک میز دیاسپورا را در دپارتمان سرمایه گذاری خارجی راه اندازی کرده است که مسئولیت تسهیل سرمایه گذاری در این کشور از زیمبابوه ای های مقیم خارج از کشور را بر عهده دارد. این نقش تسهیل‌کننده از طریق ارائه اطلاعات سرمایه‌گذاری مرتبط به جامعه دیاسپورا، فراهم کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در کشور، رسیدگی به پیشنهادات سرمایه‌گذاری، پاسخگویی به پرسش‌ها و نیز دریافت پیشنهادات از جامعه خارج‌نشین انجام می‌شود.

انگیزه سرمایه‌گذاری زیمبابوه تحت جمهوری دوم تضمین می‌کند که زیمبابوه‌ای که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، به چندین دلیل مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند. اول از همه، بدیهی است که آنها کشور را می شناسند و به آن اهمیت می دهند، حتی اگر برنامه ریزی های بلندمدتی برای اقامت در جای دیگر داشته باشند و اکثر آنها اقوام نسبتا نزدیکی دارند که در زیمبابوه زندگی می کنند. بر اساس قانون اساسی کنونی، تا زمانی که خود یا یکی از والدینشان در زیمبابوه به دنیا آمده باشند، حتی اگر در جای دیگری تابعیت گرفته باشند و پاسپورت خارجی داشته باشند، شهروندان زیمبابوه باقی می مانند.

  1. مشارکت سیاسی دیاسپورای زیمبابوه:

قانون اساسی زیمبابوه می گوید که شهروندانی که به سن 18 سال رسیده اند می توانند در انتخابات محلی و ملی شرکت کنند. با این حال، قانون انتخابات بیان می کند که فقط شهروندان زیمبابوه که در مأموریت های دیپلماتیک، کارمندان دولت و اعضای نیروهای مسلح در مأموریت های خارجی هستند، می توانند از خارج رای دهند. این محدودیت، شهروندان زیمبابوه ای که در خارج از کشور کار می کنند، حق رای را سلب می کند. این الزام قانونی به طور موثر میلیون ها شهروند زیمبابوه را که در کشورهای دیگر زندگی و کار می کنند، از حق رأی محروم می کند.

برقراری حق رای برای زیمبابوه‌هایی که در دیاسپورا زندگی می‌کنند، فضای سیاسی بسیار رقابتی ایجاد می‌کند و سیاستمداران را نسبت به تأثیر بالقوه آرای دیاسپورا بدبین می‌کند.

  1. چالش های جوامع دیاسپورا

دیاسپورای زیمبابوه نیز مانند سایر کشورها با چالش هایی مواجه هستند. عمده چالش هایی که مهاجران (عمدتا غیرقانونی) با آن روبرو هستند، به شرح ذیل است:

    1. استثمار: تحرکات مخفیانه گسترده مردم، شبکه های جنایی فرامرزی را با همدستان و طعمه های آسان فراهم می کند. شرایط غیرقانونی، مهاجران را به یک زیرزمینی جرم‌انگیز و غیرقانونی سوق می‌دهد، جایی که آنها از انواع رفتارهای غیرقابل قبول رنج می‌برند. آنها در هنگام عبور از مرز، خود را در معرض خطرات و استثمار قاچاقچیان قرار می دهند. علاوه بر این، مهاجران معمولاً در شرایط کاری وحشتناک و با نرخ هایی بسیار پایین تر از استانداردهای کاری قرار می­گیرند.
    2.   محل اقامت: برخی از مهاجران در تهیه سرپناه کافی با مشکل مواجه می شوند و جان خود را در اقامتگاه های شلوغ و خطرناک به خطر می اندازند.
    3. عدم حفاظت پلیس: به دلیل عدم درخواست به حمایت پلیس، بسیاری از مهاجران قربانی سندیکاهای جنایی محلی می شوند. نمونه بارز آن خیابان های ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی است، جایی که مهاجران غیرقانونی ممکن است خود را، تا حدی به شکلی منحرف، به دام بیفتند.
    4. بیگانه هراسی: مهاجران هدف حملات خشونت آمیز گروه های محلی قرار می گیرند و ظاهراً تلاش می کنند مشاغل و حقوق آفریقای جنوبی را حفظ کنند.
    5. فساد: مهاجران معمولاً در معرض فساد ناشی از مداخله نظارتی قرار دارند. مقامات پلیس به طور سیستماتیک از مهاجران غیرقانونی به عنوان منابع پول نقد در دسترس و به راحتی قابل استثمار، استفاده می کنند.
    6. فرهنگ و تبعیض: فرهنگ اغلب به عنوان نیروی محرکه رفتار انسان در همه جا در نظر گرفته می شود و سیستم پیچیده ای از بخش های به هم مرتبط است که باید به طور کلی درک شود. تحت تأثیر قرار دادن افراد از یک فرهنگ خاص برای پذیرش یک تجارت فرآیندی است که به منبع قدرت فرد بستگی دارد که می تواند قانونی، متقاعدکننده، شبکه، اطلاعات، تخصص یا مرجع باشد. این نیاز به آموزش، آموزش و تعامل قوی و همچنین رویکرد تجاری مثبت دارد. • زبان. ضرورت یادگیری زبان های خارجی باید گسترش دامنه اشتغال و اشتغال زایی باشد
    7.   سایر چالش های: این موارد عبارتند از: بازداشت طولانی مدت یا بدرفتاری، بردگی، تجاوز جنسی و قتل. نژادپرستی، قربانی شدن و قاچاق جنایی؛ ترس یا ناتوانی در جستجوی حمایت و امداد از مقامات کشورهای مبدا، ترانزیت یا مقصد؛ محرومیت کودکان از کلاس درس یا محرومیت از حقوق اساسی آنها. محرومیت از حمایت قانون کار، ضمانت‌های دادرسی، امنیت شخصی و مراقبت‌های بهداشتی. خشونت مبتنی بر جنسیت و انتقال HIV

سخن پایانی:

دولت زیمبابوه به طور فزاینده ای دیاسپورا را به عنوان منبعی حیاتی برای سرمایه گذاری، ورود ارز خارجی و حواله می بیند. بسیاری از زیمبابوه ای های خارج از وطن، به یکی از موفق ترین افراد در کشورهای متبوع خود تبدیل شده اند. در سال 2014، دولت قانون اساسی را اصلاح کرد تا در زمان حکومت وحدت ملی، تابعیت مضاعف فراهم شود. با توجه به بحرانی که در زیمبابوه نزدیک به دو دهه است که ادامه دارد، اکثر زیمبابوه‌ها در کشورهای دیگر، به‌ویژه در کشورهای اصلی انگلیسی زبان، اکنون تابعیت دیگری دارند. این حرکت برای تشویق پیوند به زیمبابوه و همچنین سهولت سفر انجام شد. با این حال، یک مانع بزرگ برای این ابتکارات، مخالفت و خصومت شدید دیاسپورا با حزب  ZANU PF  است. در واقع، سفارتخانه‌های زیمبابوه در خارج از کشور گاها صحنه اعتراضات ضد دولتی بوده است، به‌ویژه زیمبابوه ای های بریتانیایی‌ که به یک گروه لابی بسیار تأثیرگذار در داخل کشور تبدیل شده‌اند.

منابع:

https://kubatana.net/2020/07/07/harnessing-zimbabwes-diaspora-towards-the-national-settlement/

https://newzwire.live/diaspora-by-the-numbers-zimbabweans-abroad-are-sending-home-9-times-more-money-than-fdi/

https://www.zbw.eu/econis-archiv/bitstream/11159/451867/1/EBP078122023_0.pdf

http://tapsgudza.blogspot.com/2016/11/the-socio-economic-impact-of-diaspora.html

https://zimembassydc.org/the-zimbabwean-diaspora/

https://www.rbz.co.zw/index.php/regulation-supervision/exchange-control/diaspora-desk

https://diasporakapita.com/2022/12/01/zimbabwe-making-it-easy-for-diaspora-to-invest/

https://www.researchgate.net/publication/321920441_Migration_and_Tourism_The_Challenges_of_Zimbabwean_Diaspora_in_South_Africa

https://www.eisa.org/wp-content/uploads/2023/05/2021-journal-of-african-elections-v20n1-voting-rights-zimbabweans-diaspora-eisa.pdf

https://kubatana.net/2022/06/08/why-the-diaspora-cannot-vote/

کد خبر 17160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =